Stres na ogół kojarzy się z odczuciami negatywnymi, chociaż może również dodawać motywacji do lepszego wywiązywania się ze swoich obowiązków oraz podnoszenia sobie wymagań, na przykład w pracy zawodowej. Niestety nadmierna dawka stresu, który prowadzi do długotrwałego napięcia i zdenerwowania, działa destrukcyjnie zarówno na ciało, jak i psychikę. Jakie objawy mogą towarzyszyć stresowi i jak radzić sobie ze stresem lub napięciem związanym z przebytą traumą?

Przyczyny stresu oraz jego redukowanie

Stres towarzyszy wydarzeniom pozytywnym, takim jak ślub czy awans, ale także tym negatywnym, takim jak na przykład śmierć małżonka, utrata pracy czy padnięcie ofiarą przestępstwa. Dodatkowo do stresogennych czynników można zaliczyć nadmiar obowiązków zawodowych lub domowych, długotrwałą chorobę kogoś z rodziny czy też samotność.

Niekiedy pierwsze objawy mogą wydawać się zupełnie niezwiązane z lękiem i napięciem, ponieważ pochodzą typowo z ciała. Są to takie symptomy, jak bóle brzucha, nudności, przewlekłe zmęczenie i bezsenność. Z kolei w przypadku stanu, jakim jest zespół stresu pourazowego, może chodzić również o bóle głowy, ale także natrętne wspomnienia z sytuacji traumatycznej. Do psychicznych objawów stresu można zaliczyć lęk wolnopłynący lub też napadowy, zaburzenia nastroju, anhedonię czy też rozregulowanie normalnego trybu życia.

Stres oksydacyjny

Istnieje również pojęcie tak jak stres oksydacyjny. Wiąże się ono w pewien sposób z codziennym, długotrwałym, nadmiernym napięciem, ale także innymi czynnikami, które destrukcyjnie wpływają na ciało. Stresem oksydacyjnym nazywa się zaburzenia równowagi w organizmie pomiędzy wolnymi rodnikami a antyoksydantami. Jak wiadomo, wolne rodniki odpowiedzialne są za szybkie starzenie się organizmu, a nawet choroby takie jak nowotwory. Być może początkowo objawy stresu oksydacyjnego trudno powiązać z życiem w nadmiernym napięciu, jednakże po latach obciążenie organizmu uwidacznia się schorzeniami, takimi jak miażdżyca, zawały czy udary.

Jak radzić sobie ze stresem?

Z pewnością u większości osób nie da się go wyeliminować, ale można przynajmniej zredukować jego zgubne działanie. Po pierwsze, zalecana jest zmiana trybu życia. Spora część społeczeństwa musi przez kilka lub kilkanaście godzin dziennie spędzać czas przed komputerem lub siedzieć w samochodzie, jednakże po pracy należałoby włączyć program ruchu, który zakłada przynajmniej trzy treningi w tygodniu. Nie muszą być to ćwiczenia na siłowni. Wystarczy poranny lub wieczorny jogging, czy też szybki spacer lub nordic walking.

Ponadto z diety warto wyeliminować produkty wysoko przetworzone, takie jak gotowe dania, słodycze czy też gazowane napoje. W domu można nauczyć się również technik relaksacyjnych, polegających na rozluźnianiu poszczególnych partii ciała i skupieniu na oddechu. Odprężająco działa też spokojna muzyka czy też kontakt z naturą i zwierzętami. Z tego względu warto posiadać zwierzątko domowe. Coraz więcej badań dowodzi, że pies czy kot lub nawet świnka morska, doskonale redukują stres.

Kiedy pora udać się do terapeuty? Czasami jest tak, że stres zaczyna nas przytłaczać. Objawia się to na przykład bezsennością, czy też trudnością w wykonywaniu codziennych obowiązków. Mogą być to początki depresji, związanej z nadmiernym obciążeniem. Wtedy warto zapisać się na wizytę u psychologa lub psychiatry, którzy pokierują naszymi działaniami. Niekiedy jest potrzebna terapia, ale też czasami ulgę przyniosą preparaty ziołowe w formie tabletek lub herbatek.

Leave a Comment